Passar dig som är… | Vanliga arbetsuppgifter | Här kan du jobba |
|
|
|
Om du vill driva kundservice framåt och utveckla verktygen som skapar enastående kundupplevelser, finns det spännande karriärmöjligheter för dig. Genom att arbeta hos företag som fokuserar på att skapa innovativa lösningar och teknik för att förbättra och effektivisera kundservice kan du vara med och forma framtiden – bland annat genom att utveckla nya system och verktyg som hjälper företag att ge bästa möjliga stöd till sina kunder. Här kan du kombinera tekniskt kunnande med en passion för service och göra verklig skillnad i hur företag interagerar med sina kunder.
Är du intresserad av ett jobb som kundtjänstmedarbetare? Det finns ett ständigt stort behov av personer som kan jobba inom kundservice – därför finns det också en stor mängd lediga jobb inom support. På Supportjobb.nu kan du hitta hundratals lediga jobb inom support och kundservice. Majoriteten av alla företag har idag någon form av kundtjänst och support där kunderna kan få vägledning och hjälp med beställningar eller funderingar.
I takt med att allt fler företag väljer att digitalisera sin support blir konkurrensen större. Många företag väljer att gå över till röststyrd betjäning där kunden använder sig av knappval för att få rätt information i sitt ärende. Yrket är dock inte på väg bort helt och hållet, men det kan vara svårare att hitta en heltidstjänst eller en fast anställning, då många kombinerar teknologiska- och automatiserade lösningar med klassisk support.
Ett jobb inom kundservice ger en genomsnittlig lön på ca 27 800 kronor. Det är dock inte ovanligt att många börjar med en mycket lägre lön än så och därefter arbetar sig uppåt. Har du många års erfarenhet av branschen och meriterande utbildning och kunskap kan lönen dock bli högre direkt. I många yrken ligger medellönen för män mycket högre än för kvinnor, men detta glapp är något som inte är lika tydligt inom kundtjänst och support. På SCB kan du läsa mer om hur lönerna för kundtjänstmedarbetare ser ut och vad det är som påverkar dessa.
Att börja jobba inom kundservice och support är inte speciellt svårt och yrket är vanligt hos personer som precis kommit ut på arbetsmarknaden. För att kunna arbeta som kundtjänstmedarbetare krävs sällan någon utbildning, men en gymnasieutbildning är i de flesta fall mycket meriterande. Vill du däremot få fördjupade kunskaper och bli expert inom området hittar du flera kurser inom kundservice hos Utbildning.se.